неділя, 17 вересня 2017 р.

Чому академік Гельфанд не навчався в 10-му класі і ніколи не був студентом


Ізраїль Гельфанд (1913-2009) - один з найвидатніших математиків XX століття, автор безлічі теоретичних робіт і прикладних досліджень з застосуванням математичного методу в галузі фізики, сейсмології, біології, нейрофізіології, медицини. Народився в українському селі Окни. Закінчивши всього дев'ять класів школи, не отримавши вищу освіту, вступив до аспірантури механіко-математичного факультету МДУ ім. М.В. Ломоносова і вже в двадцять сім років став доктором наук, а в сорок - членом-кореспондентом Академії наук СРСР. Гельфанд - лауреат численних вітчизняних і міжнародних премій;почесний доктор семи іноземних університетів, включаючи Гарвард і Оксфорд; почесний іноземний член Американської академії мистецтв і наук. 
 
Коли Ізраїль Гельфанд закінчив дев'ятий клас школи в невеликому містечку під Одесою, учитель математики сказав йому: «Ізя, дорогий, я більше нічого тебе не зможу навчити.
 Їдь в Москву, знайди там МГУ, а в МГУ - мехмат. Навчайся далі, і ти станеш великим математиком! » 

На механіко-математичному факультеті МДУ дев'ятикласник дійшов тільки до секретаря деканату.
 

- Молодий чоловіче, де ваш диплом про закінчення середньої школи?
 - обурився секретар. - Ах, у вас його ще немає! Тоді їдьте до себе назад в Україну і приходьте через рік, з дипломом! 

Але повернутися додому Гельфанд вже не міг - так запали в душу слова вчителя про велике майбутнє.
 Він вирішив залишитися в Москві, і щоб заробити на життя, влаштувався гардеробником в Ленінську бібліотеку - все якось ближче до книг. 

Одного разу його помітив там за читанням монографії з вищої математики
молодий, але вже відомий математик Андрій Миколайович Колмогоров.
Андрій Колмогоров (1903-1987) - радянський математик, академік, почесний член кількох західних академій наук, професор МДУ ім. М.В. Ломоносова, один з творців сучасної теорії ймовірностей. Написав ряд важливих робіт з історії та філософії математики. Був науковим керівником Ізраїлю Гельфанда і не раз говорив про свого учня: «Спілкуючись з Гельфандом, я відчував присутність вищого розуму».
- Хлопчик! Навіщо ти тримаєш в руках цю книгу? - запитав вчений. - Адже ти не розумієш в ній жодного рядка. 
- Я перепрошую, товаришу професор, але ви не праві!
 - парирував Ізраїль. 
- Не правий?
 Тоді ось тобі три завдання - спробуй вирішити хоча б одне до мого повернення. У тебе є дві години! 

Колмогоров пробув в бібліотеці довше, ніж розраховував, і, повернувшись за пальто, віддав номерок іншому гардеробникові, зовсім забувши про доручення юному Гельфанду.
 Уже на виході з вестибюля він почув позаду боязкий оклик: 

- Товаришу професоре!
 Я їх вирішив ... 

Андрій Миколайович повернувся, взяв у Гельфанда списані квапливим почерком листки, видерті зі шкільного зошита, і з подивом виявив, що всі завдання вирішені, причому остання, найважча - надзвичайно витонченим і невідомим йому способом.
 

- Тобі хтось допоміг?
 - не міг повірити професор. 
- Я перепрошую, але я вирішив все сам!
 
- Ти зробив це сам? !!
 Тоді ось тобі ще три завдання. Якщо вирішиш дві з них, візьму на мехмат до себе в аспірантуру.У тебе на все про все чотири дні. 

На п'яту добу Колмогоров з'явився в гардеробі Ленінки і попрямував прямо до того сектору, який обслуговував Ізраїль Гельфанд.
 

- Ну як справи?
 - поцікавився професор. 
- Мені здається, я їх вирішив ... - хлопчик простягнув математику листи з завданнями.
 

Колмогоров занурився в читання.
 Вивчивши листки, вчений підняв голову, уважно подивився Ізі в очі і сказав: 

- Вибачте мене, будь ласка, за сумніви в авторстві рішень тих перших завдань.
 Тепер я бачу, що вам ніхто не допомагав. Справа в тому, що ні в цій бібліотеці, ні за її межами вам ніхто не міг підказати рішення нинішньої третього завдання: до сьогоднішнього дня математики вважали її нерозв'язною! Одягайтеся, я познайомлю вас з ректором МДУ. 

Вони застали ректора в його кабінеті на Мохової.
 Той сидів за столом, заваленим паперами, і щось напружено писав.Ректор лише мигцем глянув на прибулих: 

- Андрію Миколайовичу!
 Мені треба терміново дописати документ, а ви вривається до мене з якимось хлопчиськом! 
- Вибачте великодушно, але це не хлопчисько, а Ізраїль Мойсейович Гельфанд, геніальний математик, - впевнено представив Ізю ректору першого університету країни Колмогоров.
 - Він люб'язно погодився піти до мене в аспірантуру. Прошу вас розпорядитися. 

Ось чому так сталося, що академік Гельфанд ніколи не вчився в 10-му класі і ніколи не був студентом.
 
Джерело: _http://newrezume.org/news/2017-08-01-21947

Немає коментарів:

Дописати коментар